#ÎncepeȘcoala. Curricula școlară românească, în pas cu trecutul


school

Specialiștii atrag atenția de mult că este nevoie de o adevărată revoluție curriculară și de programă școlară în sistemul de educație, însă sistemul pare înămolit în vechile lui metehne de dinainte de 1989, cum ar fi o curriculă bogată în multe materii. Numai în ultimii ani de liceu sunt 15 materii.

Problema reformei curriculare trenează de 26 de ani, timp în care s-au făcut mici ajustări, însă nu s-a realizat niciodată o reformă consistentă.

Expertul în Educație, Marian Staș, spune despre evoluția curriculei în ultimii 26 de ani că „întregul proces este încremenit în acerba frică de schimbare”. În ceea ce privește programa de liceu, Staș consideră că nici nu se pune problma vreunei schimbări reale în mai bine, „iar gimnaziul tocmai a fost catadicsit cu un plan-cadru din clasa caracterizată drept carizatură de către răposatul academician Solomon Marcus și, respectiv, meșteșug de tâmpenie, de către profesorul universitar Mircea Miclea, fost ministru al Educației”.

Dacă ar fi să caracterizez reforma curriculară din ultimii 26 de ani, aș spune că este inexistentă. Atâta timp cât elevii au studiat, studiază sau vor studia 15-18 discipline pe semestru, nici nu poate fi vorba de reformă curriculară. Este, de fapt, o conservare a status quo-ului, nicidecum o transformare de arhitectură curriculară. Programele școlare sunt inadecvate prin cantitatea și calitatea informațiilor obligatoriu de transmis elevilor. Eu nu am auzit de vreun profesor care să fie mulțumit pe bune de vreo programă școlară. În consecință și manualele sunt inadecvate, din aceleași motive

a spus Staș.

Sursa: mediafax

Imparte acest articol