„Partea invizibilă a infinitului”, expoziţie de Mircea Cantor, la Centrul Georges Pompidou


abstract-1668593_640

Expoziţia lui Mircea Cantor,”Partea invizibilă a infinitului” se deschide joi la galeria Atelierului Brâncuși din cadrul Centrului Georges Pompidou din Paris, fiind o expoziție cu obiecte și fotografii ce atestă instrumentalizarea personalităţii lui Brâncuși de către puterea politică din România.

Atelierul Brâncuși deschide porţile, pe 29 septembrie, unei expoziţii inedite propuse de artistul Mircea Cantor. „Partea invizibilă a infinitului” este o expoziţie care întâlnește antropologia socială.

Receptarea operei lui Brâncuși în cultura română a urmat o traiectorie mai degrabă sinuoasă: într-adevăr, Brâncuși a devenit un ‘personaj’ inventat și reinventat de mai multe ori în ţara sa de origine. După regimul stalinist, regimul Ceaușescu a dezvoltat o ideologie proprie, ‘fabricând’ o nouă istorie naţională care avea nevoie de noi mituri. In acest context, opera lui Brâncuși a fost supusă unei relecturi și transformată în simbol al culturii naţionale. Evident, în această operaţiune, potenţialul emblematic conta mult mai mult decât opera artistului. După căderea regimului communist, lucrurile au luat o altă întorsătură. Brâncuși a rămas o valoare importantă a culturii române. Din instrument ideologic, el s-a transformat în brand naţional, aflat într-o continuă reciclare, supraevaluat în toate contextele

spune Mircea Cantor.

Curatorii expoziţiei sunt Jean-Michel Bouhours, conservator și istoric de artă, coordonatorul colecţiilor de artă modernă din cadrul Muzeului naţional de artă modernă Georges Pompidou și Doina Lemny, istoric de artă și conservator la Atelierul Brâncuși de la Centrul Pompidou.

Expoziţia este însoţită de un catalog editat de Editura Fage și Editura Centrului Pompidou.

Atât expoziţia, cât și catalogul acesteia se bucură de sprijinul ICR Paris, partener în realizarea acestui proiect alături de Ministerul Culturii român, Ambasadei României la Paris, Fundaţiei Plan B din Cluj și Asociaţiei „Prietenii ICR Paris”.

Expoziţia va fi deschisă până la 30 martie 2017.

Mircea Cantor este un artist vizual care realizează instalații de filme, fotografie și sculptură care se bazează pe ideea de incertitutidine și de sfârșit al transparenței în artă, dinamitând așteptările publicului că totul poate fi înțeles sau prezis.

Operele sale oferă un comentariu subtil și acid asupra contradicțiilor globalizării și a eroziunii și reașezării granițelor și tradițiilor culturale. Cantor reflectă asupra contradicțiilor condiției umane și testează modul în care diferitele câmpuri ale cunoașterii pot genera sens din noua perspectivă a lumii contemporane. În toamna lui 2011, Cantor a primit premiul Marcel Duchamp in Paris.

Sursa: mediafax

Imparte acest articol