În România există aproximativ 15.000 de lăcaşuri de cult ortodoxe pentru care BOR primeşte, anual, finanţare de la stat. În paralel, unele biserici sunt extrem de “active” în domeniul afacerilor, iar anumite firme la care acestea sunt asociate înregistrează câştiguri frumoase. Cea mai profitabilă afacere a bisericii o reprezintă turismul.
Aproape că nu există domeniu în care Biserica să nu aibă afaceri. Arhiepiscopia Bucureştilor vinde prin magazinul online pe care îl deţine, printre altele, cărţi despre dependenţa de computer şi de ţigări, scrie Antena 3.
Un preot ortodox şi soţia sa au înfiinţat firma Mithra SRL din Satu Mare, care deţine şi un magazin online în care sunt scoase la vânzare veşminte preoţeşti. La un moment dat, firma a vândut chiar şi veşminte preoţeşti decorate cu cristale Swarowski.
Cea mai profitabilă afacere a bisericii o reprezintă, însă, turismul. Agenţia Patriarhiei, Basilica Travel, a avut anul trecut un profit triplu decât în 2013.
Conform site-ului agenţiei, un pelerinaj în Ţara Sfântă costă 650 de euro pentru 6 zile, bani în care sunt incluse transportul cu avionul, cazarea cu demipensiune şi intrarea la obiective turistice. Agenţia de turism oferă şi închirieri de microbuze şi autocare. Profitul agenţiei este direcţionat în exclusivitate susţinerii activităţii radio Trinitas, Tv Trinitas, Ziarul Lumina.
Bani au fost obţinuţi şi din vânzarea carburanţilor, închirierea maşinilor sau comercializarea vinului mănăstiresc.