New York,  10 decembrie 2015 — A 10-a ediție aniversară a Making Waves: New Romanian Cinema s-a încheiat cu săli pline și aplauze. Festivalul, considerat de New York Times una dintre „comorile anuale” ale circuitului cinematografic newyorkez, a avut loc pentru al treilea an consecutiv în două centre culturale importante: Film Society of Lincoln Center (2-7 decembrie) și Jacob Burns Film Center (3-8 decembrie). Organizat independent de Romanian Film Initiative (Corina Șuteu, Oana Radu și Mihai Chirilov), Making Waves oferă publicului american o selecție riguroasă a celor mai recente pelicule românești, alături de filme clasice și retrospective de autor.

Presa americană și criticii de film au scris recenzii entuziaste despre festivalulul românesc și despre filmele pe care le aduce în fața publicului newyorkez în fiecare an. Iată câteva dintre ele:

„Noul Val Românesc este, până acum, cea mai superhip mișcare anti-hipness a secolului XXI” —Michael Atkinson, Village Voice
„Making Waves este o comoară anuală a programării de la Film Society of Lincoln Center.” —A.O. Scott, The New York Times
„Mircea Daneliuc, acest unchi Robert Altman-ian al Noului Val Românesc, e prezent la Making Waves New York pentru a-și introduce filmele și a răspunde la întrebări.”

—Michael Atkinson, Village Voice

„Mircea Daneliuc este maestrul comentariului acid și al umorului negru. (…) În România, demența postmodernă a unui nebun e viața dementă de fiecare zi a unei țări întregi. (…) Daneliuc demonstrează că primul pas către satiră este îndepărtarea oricărei noțiuni de corectitudine politică, nu că România ar fi avut parte de prea multă corectitudine, atunci sau acum.” —David d’Arcy, Artinfo
„Subtil, dar subversiv, Mircea Daneliuc ține o oglindă în fața societății comuniste a anilor ’80 cu filmul său Probă de microfon. (…) Daneliuc e formidabil în rolul lui Stroe, (…) ai putea crede că joacă două personaje diferite, cu și fără mustață, dar amândouă sunt la fel de puternice. În rolul lui Ani Covete, Tora Vasilescu seamănă cu o Debra Winger românească, la fel de imprevizibilă în jocul actoricesc. Ceea ce ar face-o pe Gina Patrichi un soi de Gena Rowlands sau Anne Bancroft, în rolul reporteriței mai în vârstă și mai cinice. (…) Probă de microfon e o experiență intelectuală fascinantă și aproape pervers de captivantă.” —J.B. Spins
„Making Waves a devenit unul dintre cele mai incredibile evenimente cinematografice ale New York-ului.” —David d’Arcy, Artinfo
„Nu multe părți ale globului au contribuit atât de intens la limbajul cinematografic cum a făcut-o România. (…) Filmul românesc se află într-o epocă de aur, din care, în ultimul deceniu, a condus cinematografia mondială.” —Joshua Brunsting, Criterion Cast

 

„Indiferent cum va rămâne Noul Val Românesc în istoria cinematografiei mondiale, Festivalul Filmului Românesc de la New York este o bijuterie rară care ne pune pe jar cu prospețimea filmelor și felul captivant în care sunt făcute, depășind orice granițe și inventând unele noi în România.” —Ryan Wells, Cinespect

 

***

 

Cele mai titrate filme românești ale anului au ajuns la New York după ce au avut premiera la festivaluri prestigioase precum Cannes și Berlin: Comoara, basmul contemporan al lui Corneliu Porumboiu; Aferim!, de Radu Jude, candidatul românesc la Oscar; subtila lecție de moralitate a lui Radu Muntean, Un etaj mai jos; și De ce eu?, thrillerul politic al lui Tudor Giurgiu, bazat pe fapte reale. Lista filmelor noi mai include debutul lui Nicolae Constantin Tănase,Lumea e a mea (mențiune specială la Festivalul de la Karlovy Vary), cel de-al cincilea film al lui Dan Chișu, București Nonstop, și trei documentare: Toto și surorile lui de Alexander Nanau, Pașaport de Germania de Răzvan Georgescu și Aliyah DaDa de Oana Giurgiu.
În fiecare an, Making Waves omagiază un cineast român de referință. După retrospectivele de la TIFF și Salonic, Mircea Daneliuc a prezentat în persoană la New York cinci dintre capodoperele sale: Croaziera, Probă de microfon, Iacob, Senatorul melcilor și satira dezlănțuită Patul conjugal, care a și deschis festivalul.

Continuare…