La 71 de ani ar putea să stea liniștit la pensie și să se joace cu nepoții. În schimb, inginerul Mihai Horodniceanu este neobosit, străbătând în lung și-n lat o încrengătură de tunele desprinse parcă din filmele cu Indiana Jones, în subteranele Manhattanului, în New York, transmite Mediafax.

 

„Cel mai mare proiect de tranzit din SUA”

Șef al diviziei de Construcții al MTA (Regia de transport a orașului New York), „Dr. Horodniceanu”, așa cum este numit oficial ca o prescurtare a titlului de doctor-inginer, sau simplu „Michael”, de colegii de birou care nu se formalizează, cum e obiceiul la americani, a prezentat recent presei locale, pentru prima dată, cel mai mare proiect de infrastructură pentru transport în comun care se realizează la New York, East Side Access.

„Denumirea înseamnă pur și simplu că realizăm conexiunea magistralei Long Island cu estul Manhattanului”, și-a început Horodniceanu prezentarea, explicând pe scurt schița proiectului.

–––––––––––––

„Este în prezent cel mai mare proiect de tranzit aflat în desfășurare în Statele Unite!”

–––––––––––––

Proiectul extinde și redirecționează magistrala de cale ferată care face legătura între Long Island și Manhattan, prin construirea unui nou terminal modern, subteran, în partea de est a Manhattanului, chiar sub Grand Central Terminal, cea mai tranzitată stație feroviară și de metrou din New York.

În prezent, stadiul de realizare al proiectului este în jur de 60% și se preconizează că va fi terminat în anul 2022. Între timp, costurile au fost revizuite de câteva ori, fondurile alocate până în prezent depășind 10,2 miliarde de dolari, după ultima rectificare bugetară aprobată recent.

Noul terminal feroviar se estimează că va prelua aproximativ 160.000 de navetiști și călători pe zi, adică jumătate din traficul feroviar actual din regiunea est. Totodată, noul terminal va facilita legătura mai rapidă cu aeroportul JFK pentru călătorii din regiunea de nord a Statului New York.

Printr-un astfel de proiect, New Yorkul ține pasul cu celelalte metropole moderne ale lumii – Londra, Paris sau Shanghai – în materie de transport public, a mai explicat Horodniceanu. Cunoscut ca un susținător al limitării accesului automobilelor în Manhattan, el nu scapă ocazia să adauge: „Vremea transportului cu automobilul propriu în marile orașe a trecut.”

 

Născut la București, emigrat în Israel

Născut în anul 1944 la București, Mihai Horodniceanu a emigrat cu familia în Israel în 1961, unde a absolvit Facultatea de Inginerie la Universitatea „Technion” din Haifa, în 1970. În anii ‘70 a emigrat în Statele Unite, unde și-a continuat studiile la Columbia University și a obținut o diplomă de master în Management, iar ulterior un doctorat în Ingineria și planificarea transporturilor la NYU Polytechnic, în 1977.

În 1986 a fost numit director al Departamentului trafic din cadrul Primăriei New York-ului, poziție pe care a deținut-o până în anul 1990, iar din 2008, în funcția de președinte al MTA Capital, divizia de Construcții de Infrastructură a Metropolitan Transportation Authority (MTA). Vorbește fluent mai multe limbi străine, inclusiv româna, și nu se ferește de presă, comunicând direct și frecvent cu reprezentanții media, fiind una dintre personalitățile publice cele mai abordate și cunoscute publicului newyorkez.

Nu se gândește încă la ieșirea la pensie:

–––––––––––––

„Oamenii în general ies la pensie din două motive: nu le mai place ceea ce fac sau din motive de sănătate. Eu fac ceea ce cred că e bine, pentru generațiile viitoare. Partea materială mă interesează mai puțin.”

–––––––––––––

În România a fost în vizită ultima dată în luna martie. „Am fost invitat la o conferință. Am vizitat și metroul din București și pot să spun că și proiectele lor sunt la același nivel ca al nostru. Cu ocazia asta am întâlnit foști colegi de liceu, pe care nu i-am mai văzut de peste 50 de ani.”

 

sursa: diasporaro.com

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *