Campania va fi multianuală şi începe din 1 iulie, în contextul în care liberalizarea completă a pieţei de gaze şi electricitate pentru clienţii casnici din România intră în linie dreaptă. Toate costurile acestei campanii se vor regăsi în facturile consumatorilor.

Furnizorii de energie electrică şi de gaze vor porni o campanie de informare a clienţilor lor privind drepturile ce li se cuvin în relaţia cu ei, tarifele practicate, precum şi furnizarea de date şi informaţii din factura la utilităţi, potrivit unui proiect de ordin al ANRE, reglementatorul pieţei de energie din România. Această campanie va porni de la 1 iulie şi va continua până în 2018, data la care piaţa de gaze pentru consumatorii cansici va fi în întregime liberalizată, termenul pentru piaţa de electricitate pentru consumatorii casnici fiind în 2017.

Proiectul de ordin este lansat în dezbatere publică pentru 30 de zile.

Fiecare furnizor de electricitate sau gaze de pe piaţa reglementată, cu peste 100 de clienţi, va trebui să aloce anual bani pentru campanie în limita a 1% din costurile proprii anuale ale companiilor, aferente activităţii de furnizare reglementată, pentru furnizarea de energie electrică, şi în limita a 0,5% din costurile de furnizare reglementată, pentru furnizarea de gaze. În România, există patru mari furnizori de energie electrică pe piaţa reglementată, Enel, CEZ, E.ON şi Electrica. Pe piaţa reglementată de gaze, sunt doi furnizori majori, GDF Suez şi E.ON. Toate aceste companii laolaltă rulează afaceri de peste 1 miliard de euro în furnizarea reglementată de gaze naturale şi electricitate, deci vor putea să aloce milioane de euro în această „mega-campanie” de informare a clienţilor. Mai ales că toate cheltuielile le vor transfera consumatorilor casnici, pentru că reprezintă costuri justificate recunoscute de către ANRE. „Păi, nu e normal? Operatorul descarcă toate aceste costuri în factura consumatorului. Noi îi obligăm să facă  această informare, ei o fac pe banii lor, apoi îşi recuperează costurile în factura clienţilor”, a spus, pentru ECONOMICA.NET, Niculae Havrileţ, preşedintele ANRE.

Impactul acestei campanii de informare în preţul la curent sau gaze pe care îl plătim acasă este însă insignifiant. Din estimările lui Havrileţ, factura va creşte cu un procent de circa 0,01%.

„Activitatea de informare a clienţilor finali se realizează, în principal, prin următoarele modalităţi:

publicarea pe pagina proprie de internet
– afişarea la punctele unice de contact
publicarea în mass-media scrisă naţională şi/sau locală
– transmiterea de materiale informative către clienţii finali
– răspunsuri în scris, pe format hârtie sau e-mail, sau telefonic, la întrebările clienţilor finali”,

se arată în proiectul de ordin al ANRE.

Potrivit documentului, informarea clienţilor trebuie să conţină:

Citeste contiuarea articolului pe economica.net

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *