„Lucrez în construcţii. Construcţii… de lux.” Aşa vorbeşte Florin B., un tânăr de 31 de ani din Bucureşti despre locul său de muncă. Aşa am aflat de la românul care a ajuns în Londra în urmă cu doi ani că un job în construcţii nu înseamnă întotdeauna praf, muncă în frig şi ploaie, mâini aspre şi haine murdare. El a descoperit extrema cealaltă în cele mai scumpe hoteluri din Londra, dar şi în unele din cele mai celebre magazine din lume.

De pe şantier… la Harrods

Florin povesteşte că este o diferenţă uriaşă între un job în construcţii pe un şantier normal şi unul într-un magazin faimos sau un hotel de lux din Londra, făcând practic acelaşi lucru… tâmplărie.

„Când am ajuns în Londra în 2011, primul job pe care l-am găsit a fost, bineînţeles, în construcţii, ca şi muncitor necalificat. Prima zi a fost cruntă, îmi tremurau picioarele ca în desene animate, mai ales că jobul acela era la o şcoală, unde trebuia să schimbăm geamurile. Şi aşa m-am trezit cocoţat pe o schelă, care avea şapte metri înălţime. Nu am rezistat decât trei luni… aveam nevoie de bani şi mai mult acesta a fost motivul pentru care am stat. Când am plecat de acolo, am simţit că mi se ia o piatră de pe inimă. În acea perioadă, am visat multe nopţi la rând… că zbor şi mă prăbuşesc în prăpastie. M-a afectat rău…”, povesteşte acum Florin, după ce totul este de domeniul trecutului.

Însă experienţa aceasta în domeniul construcţiilor nu a fost una singulară, din păcate pentru tânărul român. De la geamuri, înălţime şi coşmaruri, Florin a văzut şi altă latură la fel de grea a şantierelor.

„Am lucrat apoi în Wembley la un bloc. A fost cea mai grea perioadă pentru mine. De multe ori mi-am făcut bagajele şi am fost la un pas să mă întorc în România. Nu ştiu cum am rezistat… La blocul acela mi-am nenorocit spatele. Am cărat cum nu am crezut că voi căra niciodată în viaţa mea. De la plăci de beton, saci de ciment, nisip, la fiare care cântăreau zeci de kilograme.”

Cu un pas în avion, dar cu dorinţa de a reuşi, nu s-a lăsat învins de greutăţi… şi într-o zi a răsărit soarele şi pe strada sa. „Un prieten pe care l-am întâlnit din pură coincidenţă m-a recomandat companiei pentru care lucra. Era o companie care avea lucrări doar în centrul Londrei, la magazine precum Harrods, Selfridges, Westfiled, dar şi la hoteluri de cinci stele. Mi-am cumpărat o trusă de scule, pentru că între timp îmi dădusem silinţa şi furasem meserie de la tâmplarii care lucrau în site, şi aşa, cu emoţii şi cu acelaşi tremurat de picioare, am primit un job în Harrods. De atunci, mai precis din octombrie 2012, mi s-a schimbat viaţa… .”

Aşa magazin, aşa job

De atunci s-au dus şi zilele cu praf, frig şi saci grei. Pe lângă o perioadă de training de câteva zile, Florin povesteşte că s-a simţit apreciat, deşi încă nu începuse să muncească.

„Legitimaţii, tricouri, salopete, cazier, cursuri de protecţia muncii şi multe altele… deja eram la un alt nivel. Lucram în Harrods. Joburile pe care le-am avut în ultimul an cu această companie au fost doar de noapte. Nu poţi munci ziua în astfel de locuri pentru că sunt clienţi. Totul este diferit. Măsurile de securitate sunt foarte stricte… aproape ca la aeroport. Eşti verificat şi la venire şi la plecare, cutia cu scule este controlată foarte atent, iar intrarea în magazin se face doar cu un card. Odată intrat, nu mai poţi ieşi decât dimineaţa. Iar munca este foarte, foarte stresantă. Dacă pe un şantier normal mai poţi face greşeli ca şi carpenter (tâmplar), în sensul că nu este un capăt de lume dacă tai o uşă greşit sau alte lucruri, aici trebuie să măsori de zece ori şi să tai o dată. Totul este foarte scump şi nu îţi permiţi să greşeşti. Multe din joburi au fost montare de mobilier sau schimbare de mobilier pentru multe din brandurile care sunt în Harrods. Astfel că orice gaură dată greşit sau orice cui bătut greşit poate da peste cap tot mobilierul… este un job stresant, trebuie să fii foarte atent, mai ales că munca se face doar noaptea. Dacă eşti nevoit să tai lemn sau MDF, există un loc special amenajat în subsolul magazinului, pentru că nu poţi face praf. Sunt haine, încălţăminte, genţi, ceasuri etc. de mii şi mii de lire. Trebuie să fii mereu cu ochii în patru”, povesteşte Florin, un tânăr român care lucrează în cele mai scumpe magazine şi hoteluri din Londra.

Experienţa din Selfridges

La fel ca în celebrul Harrods, şi în faimosul Selfridges, măsurile de securitate sunt asemănătoare. Dar şi munca este la fel de stresantă.

„În Selfridges a fost foarte frumos. Şi anul trecut, dar şi anul acesta, pentru că în prezent lucrez acolo, am prins perioada sărbătorilor de iarnă, când totul este decorat şi te simţi ca într-o poveste. Pe lângă stresul şi atenţia de care trebuie să ţii cont permanent, este plăcut să munceşti pe lângă urşi polari de pluş imenşi, care costă mii de lire, sau reni sau lângă sania lui Moş Crăciun. De la praf şi noroi am ajuns înconjurat de globuri, beteală, haine scumpe şi miros de parfum. Fiind un job de noapte cu atât de multă răspundere, automat şi salariul este pe măsură. Am fost plătit şi cu 16 lire pe oră”, spune Florin.

Construcţii de cinci stele

O altă experienţă de povestit şi altora a fost un job pe care Florin l-a avut în vara aceasta la un hotel de cinci stele din centrul Londrei. Un hotel unde o noapte ajungea şi la 16.000 de lire, povesteşte tânărul român.

„Jobul pe care l-am avut la hotelul de cinci stele a fost la un apartament, aşa cum îl numesc ei «Manor House». Pe fiecare etaj al hotelului era un astfel de apartament. Preţurile de cazare erau cuprinse între 8.000 de lire şi 16.000 de lire pe noapte. Munca noastră a constat în restaurarea camerelor şi apartamentelor. Erau imense, numai baia avea 20 de metri pătraţi, totul era din marmură, iar robineţii erau suflaţi cu aur. Mobilierul era foarte scump, cu mânere suflate cu aur. Podeaua din marmură specială… cea mai scumpă de pe piaţă. Inclusiv pe pereţi era aur. Am montat opt panouri care alcătuiau o ramură mare cu frunze de aur… a fost greu de tot. Dacă spărgeam ceva sau greşeam ceva… nu ştiu ce se întâmpla”, povesteşte Florin.

–––––––––––––

„Este grea şi stresantă această muncă. Chiar dacă eşti înconjurat de lux, ai o responsabilitate uriaşă. Dar până la urmă, ce muncă, mai ales în construcţii, nu este grea? Eu prefer să stau stresat, dar înconjurat de lux decât de praf şi mizerie.”

Florin B., 31 de ani, lucrează ca tâmplar în cele mai scumpe magazine din Londra